Wie we zijn
Hans Kars
Stadssociologisch onderzoeker, procesmanager, partner in M&R (daarvoor Kars Advies).
Slogan: ‘Groep maakt plan’.
Onze kernwaarden
Verbindend
M&R betrekt alle relevante partijen in een proces, gericht op het oplossen van een opgave. Het formuleren van antwoorden is een rationeel, maar zeker ook een relationeel proces. Die benadering is de basis voor goede, krachtige aanpakken, plannen en gebiedsproducten.
Verhalend
We zoeken de verhalen die mensen hebben over een plek. Over wonen, werken en bezoeken van een plek. Betekenisvolle, onthullende, motiverende en verbindende verhalen.
Gefocust
We houden het oog op de opgave. De focus blijft erin, bij onszelf, en vanuit M&R naar alle betrokkenen.
Vernieuwend
We zijn op zoek naar nieuwe oplossingen voor ruimtelijke en sociale vraagstukken. M&R richt de blik vooruit, en neemt betrokken partijen mee. Welke vernieuwing is mogelijk en wenselijk op een plek? Welke vernieuwing is haalbaar voor partijen? Wat is er nodig van buiten?
Creërend
Samen met anderen creëert M&R producten, plannen, gebiedsproducten. Gedurende het proces, of als eindproduct. M&R maakt gebiedsproducten die de essentie van een plek of opgave symboliseren.
Onze kernkwaliteiten
Onderzoeken
M&R onderzoekt een plek m.b.v. verschillende instrumenten: observaties, interviews, portiekgesprekken, ophalen van verhalen, enquêtes, mindmapping, focusgroepgesprekken. Hoe gedragen mensen zich? Hoe leven mensen met elkaar? Wat leeft er in een buurt? Wat zijn de opvattingen, wat zit daarachter?
Ordenen
Ordenen en structureren van informatie is belangrijk. In het ordeningsproces blijven de authentieke gegevens zoveel mogelijk zichtbaar en de eigen opvattingen vooralsnog zoveel mogelijk buiten beschouwing. Het geordende materiaal is de basis voor de analyse.
Analyseren
Wat valt uit het geordende materiaal te halen? Wat zijn de sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen? Wat zijn motieven en belangen van de betrokken partijen? Wat zijn mogelijke scenario’s en strategieën?
Ontwerpen
M&R maakt ontwerpen en prototypes. Deze hebben betrekking op ruimtelijke opgaven, sociale- en organisatievraagstukken. M&R werkt daarbij samen met ontwerpers en kunstenaars.
Maken
M&R maakt concepten en plannen, maar ook gebiedsproducten. Ambachtelijke gebiedsproducten die passen bij een plek, gemaakt van verschillende materialen.
Inzet beeldtaal
Beeldtaal werkt goed bij cocreatie. Beelden brengen mensen tot de kern. Beelden houden mensen weg van jargon en stokpaardjes. Beelden zijn krachtig.